Guido Hallie, patient relations manager

Alles komt bij elkaar

Sinds september 2017 ben ik Patient Relations Manager bij Roche. Voor mij een baan waarin alles samenkomt wat ik in mijn leven heb gedaan en nog wil doen. Ik vind het mooi om een verbinder te zijn. Daarnaast is de gezondheidszorg een werkveld dat mij al sinds mijn studie Bedrijfseconomie bovenmatig interesseert.

Verder zoek ik altijd naar een werkomgeving waar ik samen met anderen nieuwe dingen kan opzetten en ook op dat punt ben ik bij Roche aan het goede adres.

Toen ik aan de Erasmus Universiteit bedrijfseconomie studeerde, koos ik voor marketing als specialisatie. Kernopgave bij marketing is, hoe zo goed mogelijk kunt inspelen op de wensen en behoeften van je klanten. Als marketeer probeer je de verbinding te leggen tussen mensen en het merk waar je voor werkt. Hoe je dat op een innovatieve, effectieve manier kunt doen, vind ik uitermate interessant. Ik studeerde af op een onderzoek naar de sociale efficiëntie van het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) dat in die tijd werd gelanceerd. Welke waarde levert dit systeem op voor de maatschappij? De interesse voor waardegedreven zorg waar Roche nu veel mee bezig is, had ik dus ook al vroeg.

Nieuwe media

Na mijn studie werd ik managementtrainee bij Pfizer in Duitsland, een functie die mij de gelegenheid bood om alle hoeken van het bedrijf te leren kennen. Ik kreeg bijvoorbeeld een opleiding tot Geprüfter Pharmareferent, waarvoor ik in het Duits een pittig examen moest doen over de werking van geneesmiddelen. Zeer leerzaam. Daarna werkte ik daar een aantal jaren als marketeer. Na mijn terugkeer in Nederland werd ik communicatie-consultant bij verschillende medische uitgeverijen. Ik deed ook een opleiding als strategisch communicatie-adviseur. In deze rol zette ik nieuwe media op voor verschillende farmaceutische bedrijven in Nederland en Scandinavië.

Preventie

Eén van onze klanten vroeg mij om bij hen de productintroductie te gaan doen voor een nieuwe Stoppen-met-roken-therapie. Dat was een prachtige uitdaging. Nederland was het derde land, waar deze behandeling op de markt werd gebracht na Canada en de VS. Ik mocht in Canada gaan kijken hoe ze het daar hadden aangepakt en was erg onder de indruk van het callcenter dat ze daar hadden ingericht om patiënten te ondersteunen tijdens het programma. Patiënten konden daar terecht met hun vragen en dat vond ik een heel goed idee. Terug in Nederland heb ik een ondersteuningsprogramma opgezet voor mensen die willen stoppen met roken, waaronder zo’n call center. Daarnaast heb ik me sterk gemaakt voor een publiek-private samenwerking met als doel een rookvrije werkplek en een rookvrije horeca. Verschillende partijen zoals patiëntenverenigingen, beroepsverenigingen en Stivoro waren daarbij betrokken. Nieuw was ook dat we spotjes op tv inzetten. Voor de succesvolle productintroductie wonnen we meerdere prijzen.

Knipoog

In 2007 ben ik mijn eigen bedrijf gestart. In deze periode heb ik voor heel veel verschillende organisaties in de gezondheidszorg gewerkt. Voor de NFK heb ik bijvoorbeeld het platform ‘Verpleegkundigen tegen kanker’ opgezet, waarbij uiteindelijk zo’n 900 oncologieverpleegkundigen betrokken waren. De patiëntenorganisatie voor mensen met teelbalkanker heb ik ondersteund bij hun nieuwe positionering en voor hen de app ‘Check your friends’ ontwikkeld. Deze app nodigt jongeren met een knipoog uit regelmatig hun ‘friends’ te onderzoeken en ook hun ‘friends’ daartoe aan te zetten. Teelbalkanker is meest voorkomende vorm van kanker bij jonge mannen en een vroege diagnose kan van levensbelang zijn. Ook adviseerde ik bijvoorbeeld de Nederlandse Internistenvereniging bij het ontwikkelen van hun nieuwe visie. Al die ervaring komt in mijn huidige werk heel goed van pas.

Stem

Begin 2017 kwam ik als interim communicatieadviseur bij Roche. Ik had het hier meteen naar mijn zin door de enorme dynamiek in het bedrijf. Toen ik zag dat er een vacature voor Patient Relations Manager kwam, viel alles op zijn plaats. Wat is er mooier dan de stem van de patiënt naar binnen te halen in de organisatie en op basis daarvan samen met de teams services ontwikkelen voor patiënten waar zij echt behoefte aan hebben? Mijn rol is die van verbinder. De teams zelf doen al heel goede dingen, bijvoorbeeld het platform MShebjenietalleen.nl. Dat is ontwikkeld op basis van inzichten die zijn ontstaan in contact met patiënten. Het platform helpt mensen met MS het gesprek aan te gaan met hun naasten over hun ziekte, waardoor leven met MS hopelijk makkelijker wordt. De vereniging voor Longfibrosepatiënten heb ik kunnen inspireren om zoiets ook op te zetten voor hun achterban. Op die manier van toegevoegde kunnen zijn, daar is het Roche om te doen.

Regie

Wat ik leuk vind aan Roche is dat ondernemerschap wordt gestimuleerd. Ik krijg veel vrijheid om mijn werk in te vullen. Aan de ene kant is het heel operationeel – contact leggen met een patiëntenorganisatie in een nieuw therapeutisch gebied waar we een klinische studie gaan opzetten. Aan de andere kant heel strategisch – het ontwikkelen van een overkoepelend plan om ervoor te zorgen dat bij alles wat we doen de patiënt centraal staat en zoveel mogelijk betrokken wordt. Patiënten worden steeds mondiger en willen steeds meer de regie houden over hun eigen leven, ondanks hun ziekte. Daar kunnen wij ze bij ondersteunen, bijvoorbeeld door middel van E-health. Zo is Roche Diabetes Care actief met mySugr app. Deze app helpt patiënten hun bloedniveau te beheersen en lifestyle te verbeteren.

Mens

Mijn missie is om de farmaceutische industrie een menselijk gezicht te geven en te laten zien dat we meer doen dan medicijnen ontwikkelen. Hier werken mensen die het verschil willen maken in het leven van mensen. Ik ken deze sector van binnen en buiten en ben ervan overtuigd dat onze producten en diensten van grote toegevoegde waarde zijn voor de maatschappij. ‘Doing now what patients need next’ is voor mij en mijn collega’s de drijfveer achter ons werk. De mens achter de patiënt, daar draait het voor mij om.